CodingGirl - Girls Just Want To Have Fun Coding (Dievčatá sa chcú baviť kódovaním)
ERASMUS + 2023-1-SK01-KA220-SCH-000151126 KA220 – Kooperačné partnerstvá v sektore školského vzdelávania Trvanie projektu: 24 mesiacov (01.10.2023 – 30.09.2025) Koordinátor projektu:
Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre, Slovensko
Partnerské organizácie:
- ZS Benkova - Základná škola Benkova 34, Nitra, Slovensko
- České centrum odborného vzdělávání, z.ú., Hodonín, Česko
- Institouto Technologias Ypologistonkai Ekdoseon Diofantos, Patras, Grécko
- Fine Danişmanlik Ve Eğitim Ticaret Limited Şirketi, Kocaeli, Turecko
- Asociatia Centrul de Training European, Bukurešť, Rumunsko
Základné informácie:
Zameranie projektu CodingGirl je trojaké:
- vytvorenie metodiky pre učiteľov a vychovávateľov ako organizovať hackathon pre dievčatá s cieľom podporiť ich vedecké vzdelanie v oblastiach STEAM;
- prezentovanie príbehov úspešných žien pracujúcich na rôznych pozíciách v oblastiach informačných technológií a prírodných vied s cieľom odbúrať rodové stereotypy v technológiách a zmeniť pohľad spoločnosti na to, ako programátor vyzerá a aký je,
- vytvorenie priestoru na získanie programátorských zručností a ich praktické využitie pri riešení zadaných úloh prostredníctvom inovatívnej vzdelávacej platformy určenej pre učiteľov, vychovávateľov a dve vekové kategórie dievčat.
Predpokladané témy, ktoré budú spracovávané podľa výsledkov prvotných aktivít:
- programovanie mikrobitov,
- tvorba mobilných aplikácií,
- tvorba online hier,
- grafický design,
- 3D tlač.
Cieľom projektu CodingGirl je:
- povzbudiť dievčatá, aby programovali a/alebo a študovali informačné technológie a/alebo oblasti STEAM
- povzbudiť dievčatá, aby sa zúčastňovali na vzdelávacích aktivitách, ktoré sa venujú rôznym spôsobom kódovania a technickým disciplínam,
- prostredníctvom vzdelávacích aktivít povzbudzovať dievčatá k riešeniu pre ne dôležitých problémov v reálnom svete,
- pomôcť dievčatám vybudovať si základné zručnosti v oblasti kódovania, zvýšiť ich digitálnu gramotnosť a z dlhodobého hľadiska zlepšiť ich uplatniteľnosť na trhu práce,
- vytvoriť inovatívne, podporné a inkluzívne vzdelávacie prostredie prostredníctvom hackathonov a vzdelávacej platformy CodingGirl,
- znížovať rodové rozdiely v oblasti technológií.
Primárne cieľové skupiny projektu:
- Žiaci základných škôl / dievčatá vo veku 8-12 a 13-15 rokov
- Učitelia a vychovávatelia na základných školách a centrách voľného času
Pracovné balíky projektu (WP):
- Projektový manažment
- CodingGirl Hackathon a Compendium – výmena príkladov dobrej praxe
- Women in Code Living Libraries – úspešné ženy ako živé knihy motivujúce k úspechu
- CodingGirl vzdelávacia platforma
CodingGirl Hackathon
Hackathon je podujatie, na ktorom sa účastníci zapájajú do spoločnej práce na špecifickej téme v relatívne krátkom čase s cieľom do konca podujatia spoločne produkovať nové nápady a funkčné riešenia.
Projekt CodingGirl – Girls just want to have fun coding, na ktorom ZŠ Benkova 34 participuje, sa primárne zameriava na podporu dievčat v štúdiu technických disciplín, vedy a technológií. Jeho cieľom je tiež podporiť a rozvíjať moderné formy vzdelávania a hackathon medzi ne určite môžeme smelo zaradiť.
Tímy zložené z pedagógov, technikov, budúcich učiteľov a našich žiakov pracovali na vytvorení učebných plánov vzdelávacích blokov s použitím micro:bitov. Ďalším kritériom bola integrácia vzdelávacích oblastí STEAM (veda, technika, inžinierstvo, umenie a matematika) do týchto blokov tematicky zameraných na zdravie, výživu, životný štýl, ekológiu a bezpečnosť. Pri tvorbe projektu mohli účastníci využívať všetky dostupné zdroje a tiež pomoc a podporu erudovaných mentorov. Záverečnou etapou hackathonu boli prezentácie vzniknutých plánov, na ktorých sa zásadným spôsobom spolupodieľali vybraní žiaci 7. a 8. ročníka.
Hackathon nie je o súťažení ale o hľadaní riešení, napriek tomu odborná porota nakoniec vybrala tím, ktorého učebný plán najviac spĺňal stanovené kritériá a kládol aj dôraz na rozvoj motivácie dievčat. Členovia tímu spracovali tému bezpečnosti a za svoje úsilie i efektívnu spoluprácu získali poukážky na nákup IT produktov či príslušenstva.
Mgr. Eva Berešová, koordinátorka projektu